Ia Datang Lagi

Thursday, November 13, 2008

Kepalaku sakit lagi..
Sakitnya di bahagian tengah kepala, bukannya di tepi2 kepala seperti kebanyakan orang.Migrain?Ntah la, tak pernah pulak pergi check ngan doctor.Takut?Mungkin ye. Takut2 kalau doctor kata,”Anda disyaki ada ketumbuhan di bahagian otak”.Haha kelakarnya.

Encik El bagi balm panasnye.”Amik ni sapu.Saya pakai elok tau”. Saya berterima kasih pada encik El, tapi sangat serba salah, sebab balm panasnya itu dah nak abis dah pun..Tapi saya pakai jugak.Kak Dani pun hulurkan panadol actifast.Katanya elok.Walaupun saya ni jenis tak reti makan ubat, tapi tak sampai hati pulak nak tolak pelawaan kak Dani. ’Kutelan’ jua ubat yang pahit itu.

Sakit kepala semakin surut.Saya sebenarnya dah tak kesah dengan keadaan ini sebab dah biasa sangat.Sejak sekolah lagi.Teringat pada ustazah Hilmiyah. Semasa di kisas dulu, saya selalu mengadu sakit kepala kepada kawan2.Yang membimbangkan bila sampai exam add math & fizik, sakit kepala menyerang menyebabkan saya takley buat(hehe..ni lain mcm je ni).Hingga saya tak dapat tahan lagi, sakit kepala saya ni saya ngadu kat ustazah.Ustazah Hilmiyahlah yang perkenalkan saya pada Color Vibration therapy.Mula2 sekali ustazah check color saya.Color saya yang dominant hijau-simbol mental.Kata ustazah, biasanya color seseorang mempengaruhi penyakit seseorang & bukanlah sesuatu yang pelik seseorang yang ber’color’ hijau selalu sakit kepala.

Ustazah check saya sekali lagi..Ustazah kata saya ada masalah hilang daya focus.Saya mudah hilang focus.Saya rasa memang betul.Fokus saya dah tak sekuat dan setajam dulu.Kalau dulu saya ley ingat sesuatu dengan mudah, tapi skang nak paham pun payah.Ustazah bagi saya air garam dan juga satu botol ubat untuk dimakan.Taktau la nak kata ubat ape, tapi ubat Complementary medicines-Flower Energy Color Vibration Theraphy.Ubat itu ubat Optik-antaranya untuk diensafalon,hipotalamus,thalamus,& ritma sikardian.Eh, macam nama bahagian2 dalam otak lak..Antara fungsinya untuk pusat lapar & kenyang,membangkitkan kesedaran diri,kosentrasi,mata, pola tidur & daya kreatif.Hurm, memang betul saraf otak ada kaitan ngan mata.

Kalau kat kampus dulu, nurullah tukang urut kepala yang setia.he2..Walaupun dah agak surut, tapi sebenarnya masih rasa berpinar-pinar.Mungkin silau sebab seharian berhadapan dengan desktop. Cermin mata dipakai, tapi makin berat pulak rasa kepala & makin gatal pulak hidung..(eh, ade ke patut??)

Kak Dani suruh saya rendahkan brightness desktop..Cara itu sedikit sebanyak mengurangkan silau mata. Teringat pula nasihat optometrist ketika saya buat cermin mata dulu..Optometrist tu kata, saya perlu pakai cermin mata apabila perlu sahaja kerana vision mata saya masih baik, Cuma saya perlu elakkan daripada duduk lama2 di depan screen tv @ pc kerana silau saya tinggi..Apakah maknanya semua ini? Adakah ini bermakna saya perlu tinggalkan kerjaya saya sebagai 'pakar' IT?he2

Ada beberapa perkara yang telah disebut oleh para sahabat telah dilakukan oleh Nabi SAW untuk merawat penyakit kepala. Diriwayatkan daripada ibnu Abbas, bahawa Rasulullah SAW pernah berkhutbah di hadapan para sahabat dengan kepala masih berbalut kain.Ini menunjukkan salah satu cara mengubati mengikut cara nabi adalah dengan membalut bahagian kepala. Perlu diingat setiap penyakit adalah berbeza kaedah rawatannya mengikut tahap kesakitan. Antaranya ada yang perlu muntah,perlu makan, perlu rehat yang mencukupi,perlu mengikat bahagian kepala, ada yang perlu penyejukan, ada yang perlu dihangatkan,ada pula yang perlu mengelak bercakap atau melakukan aktiviti.

Yang paling menarik adalah tentang penggunaan inai. Dikatakan dalam hadis riwayat Al-Bukhari dalam tarikhnya dan oleh Abu Daud dalam As-Sunan, dikatakan bahawa setiap kali ada orang datang menemui baginda menceritakan sakit di kepala,baginda bersabda,”Berbekamlah.Gunakan inai membalutnya”Inai dikatakan mempunyai tenaga yang boleh mengatasi pening.Caranya dengan menumbuk halus inai & inai dicampur dengan cukalalu dibalutkan di kepala. Inai mempunyai sifat sejuk & kering.Kekuatan pokok inai datang dari pokok dan dahan di mana kekuatan yang dicerat dari unsure air panas& stabil, dengan tenaga pengikat yang berpunca dari unsure tanah yang sejuk.Inai juga dikatakan boleh merawat segala rasa sakit di badan.

Setakat ini saya belum mencuba inai.Mungkin suatu hari nanti (who knows)..Buat masa ini cara saya menghilangkan sakit kepala adalah dengan rehat secukupnya…..

Rujukan:At-Tibb an-Nabawiyy(Ibnu Qayyim al-Jauziah)

1 comments:

Anonymous said...

Kesiannya dia.. Sakit kepala..
K.iez br je baik dr sakit kepala..
Rehat secukupnye ok.. =)