::Pandanglah Di Sekelilingmu::

Monday, November 3, 2008

tempat di mn sy menjalani latihan industri betul2 terletak di tgh bandaraya kuala lumpur.pasti rmai yg terbyg,kesesakan & juga kesibukan warga kota di sana.tambahan lagi, boleh dikatakan di situlah pusat utk wrga kota menguruskan kewangan masing2..ade bgnn tabung haji,menara pnb & juga citibank.apa yg men'grand'kan lagi kwsn itu, tertumpunyanye bagnn2 kedutaan negara2 besar dr seluruh dunia di kwsn jalan tun razak itu.sebnrnya, sy tidaklah tertarik itu bercerita ttg kemegahan itu semua.mgkn ramai yg tidak sedar,di celah2 kwsn membangun itu,masih rmai juga yg merempat di sekitar kwsn ampang park itu.masih rmai yg kdg2 kala lupa jasa2 buruh2 binaan yg telah berpanas terik membina bangunn untuk keselesaan mereka.masih ada adik2 berbangsa melayu mengemis mohon dihulurkan sedikit wang.masih ada yang hanya membeli nasi putih bersama sambal kosong sahaja sebagai santapan tengahari.Artikel kiriman seorang junior mengingatkan sy pada semua itu...

Kita selalu beri salam jika berjumpa dgn guru tapi terlupa utk beri salam dgn pakcik/makcik cleaner..

KIta buang segala mcm sampah tapi terfikirkah siapa yang mengutip sampah itu..Kadang2 kita terbuang sampah di tengh jalan tapi siapa yg mengutipnya. .

Hari2 kita buang hadas tapi siapa yg menguruskan bila tersumbat..

Hari2 makan nasi,mengeluh bila xkenyang tapi terfikirkah keluhan petani yg tlh berkerah tenaga siang malam membanting tulang..

Kadang2 bangun rasa tidur waktu mlm xcukup tapi para pak guard sengkang mata demi tugas jaga waktu mlm..

GOLONGAN2 yg kadang2 kita terlepas pandang spt di atas juga hati dan perasaan.ada anak bini utk ditanggung.. munkin ada dikalangn keluarga kita sendiri.Ingat2lah mereka di waktu senang dan susah..INGATAN UTK DIRI INI YG SELALU LUPA

Itu baru di kota raya Malaysia.belum lagi kita menyelusuri ceruk2 kampung, apatah lagi di negara2 mundur & dunia ketiga.

Merenung kembali kepada mereka yang lebih susah, adalah antara ubat untuk merawat hati yang kadang kala ego, atau frust dgn hidup yang dilalui. Sudah pasti ubat yang terbaik adalah dengan mengingati ALLah..

saya nak tagged beberapa org shbt yg paling istimewa dlm hidup sy(if u read dis)

  • sakinah & aleeya usim (jom trn 'family gathering' lembah klang 15 nov..abi jemput..)
  • nurul (ump)

three of u..i feel like i wanna cry on ur shoulder...




0 comments: