Jalan Hidup

Tuesday, February 10, 2009

Sabda Rasulullah saw..”Keadaan orang mukmin itu sangat menakjubkan, kerana segala urusan yang menimpanya dianggap baik.Tetapi keadaan ini hanya berlaku kepada orang yang beriman,iaitu apabila mendapat kesenangan, dia bersyukur kerana itu lebih baik untuknya. Dan apabila dilanda kesusahan dia bersabar, kerana itu juga lebih baik untuknya.”(Riwayat Muslim daripada Abu Yahya Syuhaib bin Sinan r.a)

Kehidupan ini ibarat roda.Sekejap kita bergolek di atas, sekejap kita bergolek di bawah.. Aturan roda kereta misalnya, ditentukan oleh pemandu kereta yang juga merupakan pemilik kereta. Sekiranya pemilik itu memandu laju, maka kemungkinan yang buruk seperti kemalangan akan berlaku.tetapi jika pemandu berlaku dengan cermat, maka akan selamatlah perjalanan. Ingin dikatakan di sini bahawa keadaan kereta itu ditentukan sepenuhnya oleh pemilik kereta, tanpa boleh dibantah sedikit pun oleh kereta itu (kalau lah kita boleh mendengar rintihan kereta itu)..Analogi ini bermakna, segala ketentuan Allah perlu diterima kita, kerana Allah yang Maha Mengetahui segala-galanya ( "..Boleh jadi sesuatu yang baik untuk kamu, dan boleh jadi juga sesuatu yang buruk itu baik untuk kamu..." :Surah Al-BAqarah:216)

Bulan lepas saya mengikuti training yang diadakan oleh CareerXcell untuk Mesiniaga Berhad (betul ke ni..?). Technical Training tentang Lotus Domino 8 System Administrator (Sir Anand) dan juga Character Building Training yang diconduct oleh Alang dan Joe dari unit PLKN. Mungkin tiada apa yang menarik tentang training ni, selain daripada mendapat ilmu baru tentang lotus, dapat elaun dan juga berkenalan dengan kawan2 baru yang pakar dalam IT dari seluruh Malaysia. Kak Ummu BITD & Risha BITM (UTeM), PG & Man (UMP), Adda, Awie, Kak Zura, Naim, Ly, Raouf, Zharif,Yunus (PUO), Azza, Nurul, Hanis, Ija (UITM), Soosai (Unimas), Mawar (UTM), Malini(USM). Thanx guys for giving such exciting and experiencing ‘a short-term’ friendship.

Kata-kata Alang, “Don’t ever regret with what ever things that you have chosen, even though it is good or bad to you. Belief me if you don’t do the choice, you will not be one the luckiest people who will seat here (hu2…lucky ker..?). Sejenak saya terfikir, selama ini kadang2 saya menyalahkan diri saya kerana ‘dipilih’ untuk menyertai bidang ini. Teringat sehari sebelum keputusan IPTA dikeluarkan ( ketika itu saya di Hotel Dynasty menyertai perhimpunan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Matrik Kebangsaan bersama Majlis Tindakan Ekonomi Negara), Menteri Pengajian Tinggi itu ada mengatakan (tak ingat plak sapa) Setiap apa yang kursus yang awak semua akan dapat semua adalah ‘dipilih’ untuk awak semua, jadi buatlah yang terbaik.

Hari ini, saya berada di sebuah syarikat berstatus MSC. Pengalaman ditawarkan kerja merupakan pengalaman yang tidak dapat dilupakan tapi tanpa saya sedari waktu itu juga merupakan pengalaman yang agak sukar bagi saya. Kehidupan di kampus tak sama dengan kehidupan di pejabat. Agak lama saya berfikir, mungkin sebenarnya saya masih belum bersedia untuk keluar kampus. Baru dua minggu di pejabat, saya sudah terasa nak resign..(Huh)

Seterusnya isu yang masih menjadi pro & kons dalam diri saya ialah tentang peperiksaan ptd...Saya tak pasti mengapa saya memilih ptd sebagai pilihan pertama semasa mengisi spa dua bulan lepas tapi yang pasti kini, saya dah menerima panggilan untuk menduduki peperiksaan tersebut. Mungkin saya patut bersyukur kerana sudah dipanggil memandangkan ada kawan2 yang dah lama mengisi borang tersebut masih belum dipanggil lagi. Kini yang menjadi persoalan adalah patutkah saya pergi? Isu ini timbul apabila seorang kawan lelaki memberitahu latihan ptd tidak sesuai untuk muslimat seperti saya.Kenapa?Mungkin kerana pergaulan agak sosial?Ntah lah.

Apa pun, saya akan beristikharah.Tak sangka isu seperti ini pun sesusah sama seperti untuk memilih bakal suami.hu2. Apa pun terima kasih abang mohsen, alya, ly PUO dan asyraf dinie yang dah bagi pendapat masing2............................

0 comments: