Jom Memahami Seni

Thursday, February 26, 2009

Hurm..Hari ini saya rasa agak bengang.Saya disuruh ke P1 Paddock, tapi bila menunggu di sana hampir dua jam, saya disuruh balik kerana tiada apa yang perlu saya buat di sana. Mujurlah hari ini saya cuti, dan saya akan dibayar OT, jadi kurang sedikit 'kebengangan' itu.

Saya kemudian mengambil keputusan untuk singgah KLCC sebelum balik ke rumah, bukan untuk melepak (QA manager cakap saya ke klcc untuk melepak), tapi sebenarnya untuk melawat Galeri Seni Lukis di tingkat 3. Menurut kawan saya, ada sesuatu yang menarik di sana. Saya dengan sikap yang tak pernah paham dan x pernah minat seni sejak sekolah rendah, menggagahkan diri keseorangan untuk berjalan ke galeri itu.

Galeri itu memaparkan karya-karya seni beberapa pengkarya seni cetak kontemporari negara seperti juhari said, kim ng, izan tahir, zulkifli yusof dan shahrul jamili, serta pelukis jeganathan ramachandram.
Sungguh, seorang yang sukakan sastera dan mendalami sains seperti saya langsung tak memahami hasil-hasil arca dan lukisan yang dipamerkan.di tepi-tepi lukisan, cuma ada nama pengkarya, tajuk karya dan juga bahan-bahan yang digunakan. dan tiada langsung deskripsi karya mengenai persepsi pengkarya. bagi saya mungkin ini satu kelemahan yang perlu diatasi sekiranya galeri seperti ini ingin menarik minat lebih ramai golongan muda dan juga yang bukan mempelajari seni seperti saya.Sebenarnya saya tak sangka yang hasil tampalan membentuk muka manusia, muka manusia daripada duit syiling,contengan(??),tanah liat dan juga replika pagar yang dibuat daripada wayar merupakan hasil karya seni yang diiktiraf tinggi..

apa yang menarik perhatian saya, karya lukisan oleh jeganathan ramachandram..kesemua 14 lukisannya adalah hasil daripada pemikiran dan persepsinya tentang sikap seseorang berdasarkan hari kelahiran lelaki dan perempuan, yang tidak didasarkan daripada mana-mana agama. memang saya tidak boleh mempercayainya seratus peratus, tetapi saya begitu teruja untuk mengetahui pendapat pelukis in tentang sikap manusia, apatah lagi melibatkan hari kelahiran.Ini yang sempat saya salin.

Lelaki
Isnin-The StoryTeller
Selasa-The Explorer
Rabu-The Innovator
Khamis-The Philosophor
Jumaat-The Orator
Sabtu-The Entertainer
Ahad-The Philantropist


Wanita
Isnin-I am the observer, tracing life and its wonder
Selasa-I am the healer,who serenades the aroma of passion
Rabu-I am the seed of innoncence that blooms for love
Khamis-I am the balance of the mind and spirit
Jumaat-I am the beauty that sees through the mirror of life
Sabtu-I am the dancer,the dance and script of joy
Ahad-I am the guardian of the sky, watching big and small move


sebenarnya inilah yang menarik saya untuk datang ke sini. Seorang kawan saya yang menceritakan tentang galeri ini dan pelukisan jeganathan itu adalah kawannya. Sebelum itu, saya ada bertanya tentang hari kelahiran saya. Dia menjelaskan, kawannya yang merupakan pelukis itu berpendapat, penjelasan mengenai sikap manusia lelaki dan perempuan pada hari yang sama adalah tidak jauh berbeza. Dia berkata yang hari kelahiran saya sama seperti tun mahathir, barack obama, oprah winfrey dan nicol david. Di mana orang2 ini dilahirkan sebagai seorang yang mempunyai pemikiran luar biasa, mempunyai tokoh kepimpinan dan juga mampu merubah dunia. Tercengang juga saya mendengar. Adakah saya seorang yang dilahirkan seperti itu..??

Moral of the story for today:Hari ini baru saya belajar untuk menilai seni.Selamai ini saya 'membenci' seni kerana menganggap yang saya tidak pernah ada bakat dalam seni. Seni merupakan antara aspek yang dititikberatkan Islam.Marilah kita mendalami, menghayati dan memartbatkan kesenian Islam..Yakinlah seorang muslim boleh melakukan apa sahaja selagi mana tidak melanggar batasan syarak..=p

2 comments:

MooN CahaYa said...

Mun lahir hari Isnin 18 Ramadhan (26 Mei 1986)..hehe I am the observer, tracing life and its wonder..

nanami ichijo said...

i don't remember la plak. nak kne check nih.
molie, i tagged u! jawab tau!