Klip Video 'Sajak Kematian'

Tuesday, November 11, 2008

3 hari lepas kecoh di dalam berita tentang klip video 'sajak kematian' yang ditayangkan di hadapan pelajar2 tahun 1 & 2..Saya tidak berapa tahu tentang isu ini, cuma saya telah diberitahu yang ada ibu bapa yang meminta kementerian pendidikan mengambil tindakan ke atas guru yang menayangkan klip tersebut kepada anak mereka.Setakat yang saya dengar,kononnya anak mereka telah berubah[ke arah yang lebih baik..kalau salah tolong betulkan sebab saya tak sempat nak baca & dengar tentang berita ini] setelah melihat klip tersebut.

Semalam, Dato Seri Hishamuddin, menteri yang berkenaan meminta pihaknya menyiasat perkara tersebut.kerana dikatakan perkara itu telah menakutkan pelajar.Hati saya terdetik, bukankah bagus jika penayangan klip tersebut mengubah seseorang itu ke arah yang lebih baik? Mengapa pula ada ibu bapa yang mempertikaikannya?

Bagi saya,pendekatan yang dilakukan ada pro & cons nya..saya tidak berani untuk komen panjang tapi di sini perlunya kita untuk mengetahui ilmu tentang psikologi kanak2 itu sendiri, sama ada sesuai atau tidak untuk menerima pendekatan sebegitu rupa. Dari sudut sainsnya, kanak-kanak zaman kini telah mampu untuk menerima pendekatan dalam bentuk teknologi kini manakala dari sudut keilmuannya, mungkin perlu lebih diperhalusi lagi.Jikalau video sajak kematian tidak dapat dicapai oleh akal kanak2 terbabit sehingga mungkin menyebabkan mereka menjadi fobia dan sebagainya, maka di sini perlunya peranan ibu bapa dalam meng'counter' kembali pemikiran anak2 mereka.Ibu bapa seharusnya memikirkan cara yang terbaik untuk menenangkan sekaligus memberi penjelasan sebaik mungkin kepada anak2 mereka, bukan sekadar hanya 'menerjah' & juga menyalahkan pihak sekolah. Kesimpulannya, kedua2 pihak iaitu ibu bapa & guru perlu lebih peka tentang hal ini. Betapa pentingnya keilmuan mereka bukan sahaja dari sudut penggunaan teknologi, malah dari sudut psikologi kanak2 itu sendiri.

Saya juga sempat menyaksikan komen Ustaz Zawawi Yusof mengenai isu ini di Buletin Utama.Antara yang keluar dari mulutnya.."Pendekatan dalam menerangkan sesuatu semakin berubah mengikut zaman..Sama juga, dalam kita menyampaikan kepada pelajar, dalam zaman teknologi ini, berbagai2 cara boleh digunakan seperti menggunakan multimedia,klip video dan lain2.Dalam soal kematian pula, mengingati kematian adalah sesuatu yang baik kerana dengan mengingat kematian boleh melembutkan hati.."..Komen dari ustaz Zawawi berhenti setakat di situ.Saya pun agak pelik, sebab rasanya banyak lagi yang diperkatakan Ustaz Zawawi, tapi mengapa pula TV3 memotong komennya itu?Dalam hati ketika itu terlintas, "mungkin komen ustaz tersebut ke arah menyokong penayangan klip tersebut..."(he2)..tp cepat2 sy bersangka baik.."mgkn masa tak mencukupi.."

3 comments:

iez said...

Salam moli... =)

k.e.r.i. said...

kenapa nak halang penayangan video tu?

at the same time, parents kasi tengok mende2 tahyul macam kekasihku seru & puaka niyang rapik tu.

muzlifah said...

salam kembali kak iez..=)

~~budaya hedonisme..ibu bapa tak kesah sgt kalo anak2 didedahkan dengan hiburan melampau + tahyul, tapi cepat sgt melatah bile melibatkan isu2 berkaitan ngan agama ni...